راهنمای زانوبند طبی

امروزه درد زانو به علت فشار و صدمات مختلف به یکی از مشکلات جوامع بشری تبدیل شده است، دلایل مختلفی ممکن است مسبب این معضل باشند که از حوصله بحث ما خارج است‌.

به هر حال در طول فعالیت روزانه فشارهایی بر روی زانوهای شما وارد می‌شود که ممکن است درد ناشی از آن‌ها در روند نشست و برخاست شما اختلال ایجاد کند.

این فشارها چگونه و چقدر وارد می‌شوند خیلی اهمیت ندارد مهم این است که در صورت بروز مشکلاتی هر چند سطحی سریعا در صدد رفع آن برآمده و خود را به پزشکی حاذق در این زمینه نشان دهید تا او برای شما تعیین کند که آیا نیاز به خرید زانوبند و استفاده از آن دارید یا خیر؟

یادتان باشد زانو و آرنج دو قسمت فوق العاده حساس در بدن ما انسان‌ها هستند که روزانه بارها و بارها از آن‌ها استفاده می‌کنیم و به همین خاطر سالم بودن آن دو برای ادامه زندگی شاد و بدون رنج و درد لازم و ضروری می‌باشد.

گروهی از پزشکان معتقدند که برای تسکین و درمان دردهای زانو باید از زانوبند طبی استفاده شود، در حالی که گروه دیگر بر این باور هستند که بستن زانوبند ممکن است بیشتر موجب آسیب به زانو شده و ایده‌ی درستی نباشد. از طرفی مطالعات علمی نیز تاکنون جواب مشخصی در این خصوص ارائه نکرده‌اند. در چنین مواردی حتما باید از راه مشورت با پزشک خود، راهکاری که بهترین تنیجه‌ را برای شما حاصل می‌کند مشخص کنید.

.

آشنایی با انواع مختلفی از زانوبندها

مدل استوانه‌ای: به زانوبند استوانه‌ای، آستین زانو نیز گفته می‌شود چرا که همچون یک آستین عمل کرده و با گرم نگه داشتن قسمت زانوی پای شما و تحریک بیشتر گردش خود در آن قسمت از بدن سبب کاهش درد و التهاب زانوهای‌ شما می‌گردد.

از این مدل زانوبندها برای زمینه‌های صدماتی سطحی استفاده می‌شود و جنس آن‌ها را عمدتاً از نئوپرن در نظر می‌گیرند.

مدل بارانداز: از یک زانوبند بارانداز بیشتر برای انتقال فشار از روی کاسه زانو به قسمت‌های نزدیکتر آن استفاده می‌شود تا بتوان به این طریق درد و التهاب به وجود آمده در زانوها را کاهش داد و بیماری را بهبود بخشید.

مدل لولا‌دار: از این نوع زانوبندها تنها برای زمانی که آسیب پذیری شدیدی بر روی مفصل زانو و کاسه آن ایجاد شده باشد، استفاده می‌کنند. این مدل از زانوبندها دارای قفل هستند و از خم و راست شدن و هم‌چنین چپ و راست گردش کردن کاسه زانو تا بهبودی کامل جلوگیری می‌نمایند.

با بهره گیری از این مدل زانوبندها می‌توان از وارد شدن هرگونه فشاری به داخل و یا قسمت بیرونی زانوی فرد آسیب دیده جلوگیری نمود.

البته یادتان باشد تنها پزشک معالج شما باید دستور استفاده از این مدل محصولات سلامت محور را برایتان صادر کند و خرید آزاد آن ممکن است سبب وارد شدن آسیب‌هایی جدی به زانوی شما گردد.

مدل پایدار کننده: زانوبندهای پایدارکننده زمانی به کار گرفته می‌شوند که آسیب دیدگی زانوی فرد به حدی باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا نماید. پس از انجام عمل برای ثابت و پایدار نگه‌داشتن وضعیت زانوها از این مدل محصولات پزشکی استفاده می‌شود.

اندازه طول این زانوبندها از کشاله ران تا ساق پاست و در ساختار داخلی آن‌ها از دو محافظ کمک گرفته می‌شود تا از رباط صدمه خورده مراقبت بیشتری به این وسیله صورت پذیرد.

 

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید زانوبند

قبل از هر کاری یکی از انواع زانوبندهای معرفی شده را بر حسب نیاز خود انتخاب کنید

اولین نکته در خصوص خرید زانوبند توجه به نوع آن است که برای این منظور توصیه می‌کنیم بخش قبلی از همین مطلب را به دقت مطالعه تا رانوبند مورد نظر خود را تشخیص دهید.

فراموش نکنید که برای درمان مشکل حاد در ناحیه زانو حتماً باید با یک پزشک متخصص مشورت نمایید تا او نوعی از این زانوبندها را برای شما تجویز نماید.

.

تناسب اندازه زانوبند با سایز دور زانوی خود را فراموش نکنید

نکته بعدی که شما می‌توانید برای انتخاب یک زانوبند مناسب به آن تکیه کنید، توجه به مناسب بودن سایز آن با اندازه دور زانوها می‌باشد.

این را هم بدانید که با وجود محصولاتی چسبی و یا مجهز به بندهایی با قابلیت تنظیم اندازه، تا حد زیادی تولید کنندگان زانوبندها، این مشکل عدم هماهنگی سایزی را برای مصرف کنندگان مرتفع کرده‌اند.

.

نکند یک زمانی از توجه به جنس زانوبند غافل شوید

فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید زانوبند توجه به جنس این قبیل محصولات پزشکی است. جنس این دسته از وسایل سلامتی از کش، الاستیک و نئوپرن است، البته متریال‌های بهداشتی دیگری هم می‌توانند در ساخت زانوبند مورد استفاده قرار گیرند.

مع‌الوصف جنس زانوبند شما از هر نوعی که باشد نباید سبب ایجاد حساسیت گردد، اگر محصول درمانی و سلامتی شما دارای تکه‌هایی محافظ از جنس سخت در ساختار داخلی خود باشد، باید روی آن‌ها را نیز با روکشی نرم پوشانده باشند.

.

یکی از شرایط استفاده از زانوبندها، احساس راحتی با آن‌هاست

گاهی اوقات لازم است که از کالای درمانی خود بر اساس سطح آسیبب و جراحت وارده به زانو به شکل ۲۴ ساعته استفاده نمایید.

در این صورت باید شما به دنبال خرید محصولاتی باشید که از استفاده آن‌ها بر روی زانوهایتان احساس راحتی و آرامش داشته باشید.

البته این احتمال وجود دارد که در چند روز ابتدایی استفاده از زانوبند، احساس رضایت، راحتی و خوشایندی نداشته باشید اما خیلی زود به این مدل محصولات پزشکی عادت خواهید کرد.

.

• چگونه از یک زانوبند استفاده کنیم؟

زانوبندها باید تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار گیرند. پوشیدن زانوبند به نوع و هدف استفاده‌ از آن بستگی دارد. بعضی از آن‌ها باید به صورت مداوم استفاده شوند. اما بعضی دیگر تنها زمان ورزش، تمرین و یا فعالیت‌های بدنی پوشیده می‌شوند. زانوبندی که به‌طور صحیح در جای خود قرار نگرفته باشد، گذشته از مفید نبودن می‌تواند به زانوها صدمه نیز وارد کند. از این رو محل قرارگیری زانوبند در زمان فعالیت‌های بدنی حتما باید به صورت مرتب بررسی شده و از عدم جابجایی آن اطمینان حاصل شود.

.

• چگونه از زانوبند خود مراقبت کنیم؟

زانوبندها حتی در یک استفاده‌ی معمولی و عادی نیز آسیب‌پذیر هستند، و به همین منظور باید در هنگام پوشیدن و درآوردن مورد بازرسی قرار بگیرند. زانوبندهای پارچه‌ای نیز باید به صورت مرتب با آب و صابون شست‌وشو شوند. همچنین باید قسمت‌های فلزی آن پوشیده شود تا به شما یا دیگران آسیب وارد نکند.

زانو بند طبی باید بتواند به درستی کار کرده و اثر‌گذار باشد، به همین خاطر مواردی که آسیب دیده‌اند و یا عمر آن‌ها تمام شده نیازمند تعویض هستند. ممکن است زانوبندهای با دوام بالاتر دارای قیمت بیشتری باشند، اما در عوض عمر بیشتری داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

.

• نکات قابل توجه برای خرید زانوبند

شرکت‌های تولیدکننده‌ی زانوبند مدعی هستند که محصول آن‌ها موثر بوده و درست کار می‌کند، اما این موضوع هنوز کاملاً به صورت علمی اثبات نشده است. حتی دسته‌ای از پزشکان معتقدند بستن زانوبند ممکن است تعداد آسیب‌ها و صدمات وارد شده به ورزشکاران را افزایش دهد. اما از طرفی بیشتر افرادی که از آن استفاده کرده‌اند، بستن زانوبند را کمک‌کننده توصیف می‌کنند.

در خصوص جلوگیری از صدمه دیدن زانو و یا دوره‌ی بهبود جراحت آن، موارد دیگری همانند انعطاف‌پذیری و قدرت مناسب، بسیار مهم‌تر از بستن زانوبند طبی می‌باشند. پس در ابتدا باید روی قوی‌‌تر شدن ماهیچه‌های اطراف زانو، ماهیچه‌‌ی ران و بهبود تکنیک‌ها تمرکز کرد.

تغییر در برنامه‌های تمرینی و فعالیت‌ها باید قدم به قدم انجام شوند که کمترین فشار به زانوها وارد شود. می‌توانید با مشورت پزشک خود بهترین برنامه‌ی تمرینی را تهیه کنید. زانوبند ممکن است برای بعضی از افراد مناسب‌تر از دیگران باشد، شما نیز می‌توانید تا زمانی که بستن زانوبند کمک‌کننده است از آن استفاده کنید. اما باید دقت کرد که استفاده‌ از آن به یک عادت تبدیل نشود.

محققان در تلاش هستند که در خصوص عملکرد زانوبندها بیشتر دانسته و دریابند که آیا استفاده از آن‌ها واقعا مفید است یا خیر؛ و در صورت مفید بودن چه زمانی بهترین وقت استفاده از آن‌ها می‌باشد. در آخر باید توجه داشته باشید که تنها پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که به زانوبند نیاز دارید یا خیر.

.

• سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

⇠ آیا به زانوبند نیاز دارم؟

⇠ چه زانوبندی برای جراحت و صدمه‌ی وارد شده به زانوی من مناسب است؟

⇠ اگر زانوبند اثربخش واقع نشود چه باید کرد؟

⇠ چه حرکات کششی و تمریناتی می‌توانند از آسیب دیدن زانوی من جلوگیری کنند؟

⇠ چه حرکات کششی و تمریناتی می‌توانند به بهبود صدمات وارد شده به زانوی من کمک کنند؟

.

منابع:

مینینیم | https://mininim.ir
.https://medkadeh.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی»