نقش ترخیص کار در ترخیص کالا

ترخیص‌‌کاران در حرفه ترخیص کالا، اشخاص، شرکاء، انجمن‌ها و یا تعاونی‌های خصوصی هستند که از اداره‌ی گمرک مجوز دریافت کرده‌اند؛ و وظیفه آن‌ها آماده‌سازی، ثبت پرونده، هماهنگی برای پرداخت عوارض و ترخیص کالا در گمرک است، در غیر این‌صورت وکالت مشتریان خود را در مسائل گمرکی و ترخیص کالا به‌عهده می‌گیرند. طبق قوانین گمرکی و ترخیص کالا، این‌ها تنها نهادهای مجاز نمایندگی شرکت‌های واردکننده کالا هستند.

اگرچه واردکنندگان از لحاظ قانونی مجاز به انجام کارهای گمرکی یا ترخیص کالا و بایگانی اسناد خودشان هستند، اما اکثریت آن‌ها حداقل یک یا چند ترخیص کار برای انجام کارهای ترخیص کالا استخدام می‌کنند.

در عملیات ترخیص کالا و گمرکی انتخاب ترخیص کار کارآمد و لایق بسیار حائز اهمیت است. یک ترخیص کار خوب شریک کاری ارزشمندی در امور ترخیص کالا به حساب می‌آید. اگر در زمینه‌ی طبقه‌بندی و ارزیابی مسائل ترخیص کالا با ترخیص کار همکاری نزدیک داشته باشید، می‌توانید خطاهای ثبتی را به حداقل و رضایت‌مندی از ترخیص کالا را به حداکثر برسانید. به هر صورت انتخاب نادرست منجر به تاخیر در ترخیص کالا، خطاهای ثبتی و جرایم احتمالی می‌گردد.

.

در این‌جا به برخی نکات قابل توجه در انتخاب ترخیص کار اشاره می‌کنیم:

آیا شما صاحب یک خط تولید خاص یا شرکت واردات هستید؟ شاید بخواهید ترخیص کار مجرب و پرسابقه‌ در زمینه ترخیص کالا مربوط به کالای تولیدی خود داشته باشید. قوانین و مقررات زیادی بر واردات کالاهای مختلف اعمال می‌شود و هر ترخیص کار تجربه‌ی کافی برای مدیریت ترخیص کالا هر نوع محصولاتی را ندارد.

از چند گمرک برای واردات استفاده می‌کنید؟ اگر تعداد آن زیاد باشد باید ترخیص کاری را استخدام کنید که در هریک از این گمرک‌ها نفوذ داشته باشد. ترخیص کاری که تنها با یک گمرک جهت ترخیص کالا کار کرده باشد خدمات خوبی را در آن گمرک ارائه می‌دهد اما در سایر گمرک‌ها باید از نماینده‌های فرعی استفاده کند که به میزان زیادی کنترل امور ترخیص کالا را مختل می‌کند. بنابراین اگر از یک گمرک کالا وارد می‌کنید، ترخیص کاری که فقط با یک گمرک کار می‌کند هم برای‌تان مناسب خواهد بود.

ترخیص کار باید به آسانی جهت ترخیص کالا از طریق تلفن، ایمیل و نمابر با شما ارتباط برقرار کند.

اتوماسیون اهمیت بسیار دارد: هر شرکت کارگزاری صرف نظر از اندازه باید مجهز به سیستم خودکار متصل به اداره‌ی گمرک و درگاه‌های شبکه‌ای مختلف و پایگاه‌های ردیابی محموله باشد. ترخیص کار باید به آسانی جهت ترخیص کالا از طریق تلفن، ایمیل و نمابر با شما ارتباط برقرار کند.

شهرت عمومی ترخیص کار در چه زمینه‌ای است؟ آن‌چه را که تبلیغات درباره‌ی قابلیت‌ها و شهرت فرد در بازار ترخیص کالا می‌گویند باور نکنید. بهترین منبع اطلاعاتی شما مشتریان آن ترخیص کار خواهند بود. هم‌چنین می‌توانید از شرکت‌های حمل و نقلی که با ترخیص کار مورد نظر کار می‌کنند کمک بگیرید.
آیا نیازمند نماینده‌ی اختصاصی برای حساب خود هستید؟ اگر حجم واردات شما زیاد است باید یک نماینده فعال در شرکت کارگزاری داشته باشید تا تمام جوانب حساب شما را اداره کند.

از همه مهم‌تر، توصیه ما به شما عقد قرارداد بین شما و ترخیص کار است. این قرارداد شامل انتظارات شما از ترخیص کار، هزینه‌‌ی انجام هرگونه خدمات و برنامه‌های عملی و اطلاعات تماس جهت ترخیص کالا است. این سند باید در دسترس کارمندانی باشد که مستقیما با ترخیص کار در ارتباط هستند. شما نیز مرتبا باید قرارداد را بررسی کنید و در جهت واکنش به هرگونه تغییر در موقعیت کاری خود و بازار ترخیص کالا هماهنگی انجام دهید.

اگر ترخیص کار جدید انتخاب کرده و یا آن را تغییر داده‌اید، احتمالا یک دوره بازسازی را خواهید گذراند. باید منتظر برخی تاخیرات و تنظیمات باشید، اگر این دوره بیش از یک ماه طول بکشد، باید موقعیت خود را مورد ارزیابی قرار دهید. می‌توانید بعد از دو هفته جلسه‌ای با کارگزار تشکیل داده و در همان مراحل اولیه از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

ترخیص کار باید در تمامی مسائل مربوط به ترخیص کالا شریک کاری شما باشد. باید اطلاعات کافی و مورد نیاز در مورد ترخیص کالا را به ترخیص کار بدهید تا امور شما را به خوبی اداره کند. عینا شما نیز برای داشتن یک برنامه‌ی کاری و ترخیص کالا موفق باید از ترخیص کار اطلاعات لازم را دریافت کنید. حتی می‌توانید درباره نحوه‌ی اداره حساب‌تان از ترخیص کار سوال کنید.

.
منابع:
. ایرانگان | https://www.irangan.com