راهنمای بالش طبی

یکی از مهم‌ترین وسایلی که در هر اتاق خوابی می‌توان پیدا کرد، بالش است. اگر شما یک بالش باکیفیت نداشته باشید، دچار مشکلاتی مانند، دیسک کمر و دیسک گردن خواهید شد. در بهترین حالت ممکن شما دچار گردن درد و کمر درد شدید می‌شوید. اما واقعا چاره کار چیست؟ پاسخ خیلی ساده است، استفاده از یک بالش استاندارد مانند بالش طبی که به همین منظور ساخته می شود. بالش‌های طبی مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا تولید، می‌شوند به طوری که خیلی از پزشکان به بیماران خود این بالش را توصیه می‌کنند.

.

بالش طبی چیست؟

بالش طبی وسیله‌ای است بسیار شبیه به بالش‌های قدیمی با این تفاوت که بالش‌های قدیمی یا خیلی سفت بود که سر درون آن فرو نمی‌رفت یا خیلی نرم بود که سر داخل آن‌ها می افتاد که متاسفانه توانایی کنترل وزن سر را نداشت و شما بعد از بیدار شدن از خواب دچار سر درد، گردن درد و کمر درد می‌شدید، اما بالش طبی به دلیل استفاده از فوم هوشمند قادر است به خوبی وزن سر شما را کنترل و زاویه آن را حفظ کند. در نتیجه شما خواب راحتی را تجربه خواهید کرد.

انواع بالش طبی:

  • بالش طبی زانو درد: اشخاصی که از زانو درد رنج می‌برند، هنگام خوابیدن روی شانه دچار سایش در زانو می‌شوند، این سایش باعث احساس زانو درد شدید بعد از بیدار شدن از خواب می شود. بالش زانو درد را هنگام خواب بین دو زانو قرار می‌دهید و از سایش زانو جلوگیری می کند.
  • بالش طبی بارداری: بارداری دوره سختی در زندگی خانم‌ها محسوب می‌شود. خانم‌های باردار هر چه به ماه‌های آخر نزدیک می‌شوند، شکم آن‌ها وزن بیشتری به مهره‌های کمر آن‌ها وارد می کند، بالش بارداری می‌تواند فشار شکم به مهره‌های کمر را خنثی کند.
  • بالش طبی مخصوص نشستن: در واقع یکی از عمده مشکلاتی که افرادی که دارای کمردرد شدید با آن مواجه هستند، نشستن روی زمین سفت است. این بالش‌ها به شکل گرد هستند که قبل از نشستن می‌توانید آن را زیر خود قرار دهید و مقدار قابل توجهی از درد کمر خود را کاهش دهید. این بالش ها در دو نوع بادی و فوم‌دار موجود هستند.
  • بالش طبی نازک: کسانی که از بیماری واریس رنج می‌برند، نیاز به بالشی دارند که پاهای آن‌ها را مقداری بالاتر از بدن آن‌ها قرار دهد. این بالش‌ها بسیار نرم و نازک هستند به همین علن به آن‌ها بالش نازک گفته می شود.
  • بالش طبی مخصوص کمردرد: کسانی که مشکل در ناحیه پایین مهره‌های کمر دارند باید از این نوع بالش استفاده کنند. زیرا به مقدار قابل قبولی درد در ناحیه مهره‌های پایین کمر را کاهش می دهد.
  • بالش ضد تنگی نفس: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مدام خر‌پوف می‌کنند و مجبور هستید کل شب را به یک شانه بخوابید و یا به بینی شما یک لوله تنفسی متصل باشد بسیار مناسب هستند.
  • بالش ضد گردن درد: همان طور که می‌دانید بالش‌هایی که خیلی نرم یا خیلی سفت هستند عامل اصلی گردن درد می‌باشند. بنابراین شما نیاز به بالشی دارید که در هر شرایطی، پهلو، طاق‌باز، رو به شکم و خوابیده روی کمر فاصله مناسب را حفظ کرده و نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد.
  • بالش طبی بغلی: اگر دقت کرده‌ باشید، افرادی که موقع خواب بالش بغل می‌کنند، نسبت به سایر افراد کمتر احساس درد در ناحیه کمر و گردن می‌شوند. این بالش مناسب افرادی است که علاقه زیادی به خوابیدن با بالش در بغل را دارند.

.

نکاتی که باید هنگام خرید بالش طبی مد نظر قرار گیرد

در قبل هم اشاره شد که هیچ چیز نمی‌تواند جای یک خواب عمیق و راحت را برای انسان بگیرد، قسمت عمده‌ای از این آرامش از راه لوازم استاندارد خواب از جمله بالش و مشخصاً بالش طبی حاصل می‌گردد.

  • ارتفاع: هنگام خرید به ارتفاع و ضخامت بالش توجه کافی داشته باشید وقتی که از “شیب” بالش بحث می‌شود، منظور همان ارتفاع است.
  • حالت خوابیدن: تناسب حالت خوابیدن با بالش طبی شما و حفظ حرکات طبیعی بدن در آن حائز اهمیت است.
  • اندازه بالش: قد فرد تعیین کننده‌ی اندازه‌ی بالش است، قطعاً نوع بالش افراد بالابلند با افراد کوتاه قد متفاوت است. شما می‌توانید از میان سایزهای کوچک (S)، متوسط (M)، و بزرگ (L) یا خیلی بزرگ ( XL) یکی را بر حسب قد و فیزیک بدنی خود انتخاب نمایید.
  • پوشش و جنس روکش بالش: پوشش و کاور بالش از شما در برابر گرما و عرق کردن محافظت، حمایت و راحتی خوابتان را تضمین می‌کند. روکش بالش‌های طبی از جنس الیاف طبیعی، مصنوعی، پلی‌استر، پارچه، مخمل و کتان تهیه می‌شود.
  • آزمایش بالش: بهتر است راحتی، اندازه و تناسب بالش با اندامتان را امتحان کنید. سر و گردن خود را در جهات مختلف حرکت دهید و از راحتی آن مطمئن شوید.
  • بالش ضد حساسیت: گرچه انواع بالش از جمله بالش‌های طبی در بهبود و کیفیت خواب تاثیر مستقیم دارند، با این حال باید به ضد حساسیت‌ بودن یا آنتی باکتریال آنها توجه گردد، زیرا ممکن است سلامت فرد را تهدید و او را در معرض ابتلا به آلرژی قرار دهد.
  • تمیزکاری و نظافت: شاید شنیده باشید که می‌گویند بالش یکی از محل‌های تجمع میکروب و باکتری‌هاست، از طرفی هم به نقش وسایل خواب در سلامت افراد واقفید پس قابلیت شست‌و‌شوی آسان یکی از فاکتوری مهم بالش است که باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است بر اساس دستورکارِ مربوطه بالش طبی خود را دست کم سالی دو بار بشویید.
  • نوع بالش: نوع بالش طبی مورد نیازتان را تعیین نمایید، کدام یک؟ مخصوص بزرگسال، کودک یا نوجوان، دور گردن، میان زانویی، بارداری، زیرگردنی، پشت کمری یا زیر نشیمنگاه.
  • فوم بالش: به فومی که در داخل بالش قرار می‌گیرد توجه داشته باشید، این ماده نقش مهمی در نرمی یا سفتی محصول دارد.
  • راحتی بالش: وقتی به دنبال یک بالش طبی می‌گردید، در واقع در جستجوی یافتن وسیله‌ای برای خواب راحت و آرام هستید، پس دقت کنید و نقش فوم و روکش بالش را هم فراموش نکنید.
  • طراحی محصول: بالش‌های طبی عموماً به صورت مسطح یا دارای لبه‌های غیریکسان در طرفین هستند که شما می‌توانید از لبه‌های کم ارتفاع برای خوابیدن تخت و از لبه‌های مرتفع جهت خواب به پهلو استفاده نمایید.
  • قیمت بالش طبی: این محصول دارای تنوع مدل و برند است که همین گوناگونی در قیمت موثر است، این طور نیست که همیشه قیمت بالاتر بیانگر مرغوبیت کالا باشد. ویژگی‌هایی مثلِ اندازه، ضد حساسیت، ظاهر، بسته‌بندی، رویه قابل شست‌و‌شو و گردش هوا در تعیین قیمت اثرگذار است.

.

گذری کوتاه بر حالت‌های خوابیدن و نتایج آنها

همان‌گونه که در بندهای پیشین نیز اشاره شد، افراد به پهلو، شکم و یا به پشت می‌خوابند.

  • حالت به پهلو: مطابق آمار SAAS، از هر سه نفر، دو نفر عادت دارند که به پهلو بخوابند، این شکل از خوابیدن که بهترین وضعیت خواب است، شریان‌های تنفسی را باز نگه می‌دارد و مانع جلوگیری از خرناس و آپنه می‌شود. این نوع خوبیدن که شکلی مرسوم و معمول است وضعیتی عالی برای خانم‌های باردار است. جالب است بدانید زنان بیشتر از مردان به حالت پهلو می‌خوابند.
    • البته این شکل خوابیدن ممکن است بر شانه‌ها و بازوها فشار وارد کند و نهایتاً گرفتگی آنها را به دنبال داشته باشد، استفاده از یک بالش طبی مناسب مشکل را حل می‌کند.
  • حالت به پشت: این حالت از خوابیدن ممکن است سبب خر‌و‌پف و دردکمر شود، اگر خوابیدن شما به این شکل است، پیشنهاد می‌گردد از محافظی نرم و ثابت برای پشت گردن و کمر استفاده نمایید، با یک بالش طبی برای گردن و یک بالش گوه برای زیر زانو، خواب ایمنی و راحت‌ را تجربه نمایید.
  • خوابیدن روی شکم: این شکل از خوابیدن بیشترین ضرر را برای گردن دارد که ضریب این خطر برای کودکان و نوزادان بالاتر است و ممکن است باعث سندروم مرگ ناگهانی برای آنان شود.

.

منابع:

مینینیم | https://mininim.ir
کیمیک | https://kimik.ir

 

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی»