شکی نیست یک فرد باید با ابزار و عملهای زیادی آشنایی داشته باشد تا بتوان به او لقب دندانپزشک داد. اما دندانپزشکی چیزی بیش از یک سری ابزار و اعمال است که در دانشکدهی پزشکی فرا گرفته میشود. یک دندانپزشک خوب نه تنها باید دانش انجام کارهایی را که لازمهی حرفهی اوست داشته باشد، بلکه باید دارای یک سری ویژگیهای ذاتی نیز باشد یا حداقل آنها را در خود پرورش دهد.
اولین ویژگی که یک دندانپزشک خوب باید دارا باشد این است که از کمک کردن به دیگران لذت ببرد. وظیفهی اصلی هر دندانپزشک خوب کمک به مردم در محافظت از دندانها و کاستن از درد و مشکلاتی است که بیماریهای دهان و دندان موجب آن میشود. یک دندانپزشک نه تنها باید به پولی که بابت ارائهی خدمات میگیرد علاقه داشته باشد، بلکه کمک به مردم را نیز سر لوحهی کارهای خود قرار دهد. توانایی لذت بردن از کمک به مردم اهمیت بسیار زیادی دارد چون فردی که فقط بهخاطر پول دندانپزشکی میخواند نه تنها دندانپزشک بدی از آب در میآید، بلکه به احتمال زیاد به پولی هم که دنبالش است نمیرسد.
دومین ویژگی یک دندانپزشک خوب این است که باید رفتاری اطمینانبخش و حاکی از اعتماد داشته باشد. بسیاری از بیماران فکر مراجعه به دندانپزشک را دوست ندارند و حتی عدهای از آن وحشت دارند. این ترس در نتیجهی نفرت مردم از انجام عمل در داخل دهانشان است. اما اگر دندانپزشک رفتار اطمینانبخش و حاکی از اعتماد داشته باشد، میتواند باعث شود که ترس بیمار بریزد و در مطب او احساس امنیت و راحتی بیشتری کند.
سومین ویژگی یک دندانپزشک خوب، داشتن یک سری مهارتهای اجتماعی است. دندانپزشک در حین کار نه تنها باید کاری کند که بیمار راحت باشد و حواسش از کار پرت شود، بلکه نوع بیماری که او از آن رنج میبرد را برایش توضیح دهد و بگوید برای بر طرف کردن این مشکل از چه عملی استفاده میکند و بالاخره اینکه بیمار باید چکار کند تا در آینده به این مشکل گرفتار نشود.
چهارمین ویژگی یک دندانپزشک خوب تمایل و توانایی رعایت اصول کار است. دندانپزشک برای مراقبت یا تعمیر دندانهای بیماران ملزم به رعایت یک سری اصول استاندارد است. هرگونه انحراف از این اصول نه تنها سلامت بیمار را به خطر میاندازد، بلکه احتمال شکایت از دست دندانپزشک به مراجع قانونی را بالاتر میبرد.
پنجمین ویژگی یک دندانپزشک خوب دقت در کار و توجه به کوچکترین جزئیات است. از دندانپزشک انتظار میرود ریزترین مشکلات را که ممکن است از چشم خود بیمار هم دور بماند شناسایی کرده و بتواند آن را اصلاح کند.
ششمین و آخرین ویژگی یک دندانپزشک خوب مهارت در کار با دست است. این یکی از مهمترین ویژگیهاست چون کار دندانپزشک با دست است و برای اصلاح مشکلات دندانی لازم است حرکات بسیار دقیقی را در دهان بیمار انجام دهد.یک لغزش کوچک میتواند باعث آسیبدیدگی غیر قابل جبران دهان یا دندان بیمار شود.
۱) از گفت وگو با پرستار خود در مورد مسایل خصوصی و خانوادگی یا انتقاد از وضع موجود در حضور بیماران و حین درمان خودداری می کند. صحبت های او فقط درباره امور جاری درمان و مسایل مطب است. او از شوخی کردن و گفتن لطیفه پرهیز می کند. گفت وگوی کارکنان مطب با بیماران نیز باید محترمانه باشد. در چنین فضایی هرگز حرکات و اعمال ناشیانه بیمار که از بی اطلاعی سرچشمه می گیرد، تمسخر نمی شود؛ مثلا درآوردن کفش ها هنگام نشستن روی صندلی دندان پزشکی مورد استهزا قرار نمی گیرد.
در چنین مواردی خیلی صمیمانه می شود گفت: «احتیاجی به درآوردن کفش ها نیست.
۲) یک دندانپزشک خوب از نحوه درمان انجام شده توسط همکاران دیگرش انتقاد نمی کند و هرگز از بدگویی بیمار از همکاران دیگرش هم استقبال نمی کند و فقط گوش می کند. هرگز نمی گوید: «بله، متاسفانه خیلی از همکاران دندان پزشک اعمال غیربهداشتی یا غیرانسانی انجام می دهند.» و حتی وقتی از کار ضعیف همکاری سوال می شود،
احتمالا چیزی در این حدود می گوید که: «من از شرایط قبل از درمان اطلاعی ندارم که قضاوت کنم. شاید چاره ای جز این نبوده است.» او توجه دارد که همیشه بیماران راضی وی نزد وی می آیند و بیماران ناراضی وی نزد دیگر همکاران می روند. بیماری که از همکاران دیگر نزد وی بدگویی می کند به زودی از وی نیز نزد دیگران بدگویی خواهد کرد.
برخی همکاران، حتی در محافل و مجالس خصوصی نیز از روش های غلط و مردم فریب دیگران با هیجان تعریف می کنند و باعث بدبینی به کل حرفه پزشکی می شوند. اما شما به عنوان یک پزشک یا دندان پزشک، اگر همکاری را می شناسید که شئون پزشکی را رعایت نمی کند، بهتر است مستقیما به خود وی تذکر دهید یا از پیش کسوتان حرفه بخواهید او را نصحیت کنند.
۳) دندانپزشک خوب هرگز بیمار را تحقیر نمی کند؛ چرا که تحقیر ممکن است با نگاه، گفتار یا عمل باشد؛ مثل بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهین آمیز یا بیماری را بر بیمار دیگر ترجیح دادن یا عدم رعایت نوبت که همگی باعث تحقیر و عصبانیت و گاهی باعث ایجاد بغض می شود.
۴) تبعیض بیش از هر چیز، افراد را عصبانی می کند. اگر روزی همه بیماران بیش از معمول منتظر بمانند در نهایت گله خواهند کرد ولی اگر پس از ساعت ها انتظار نوبت آنها رعایت نشود، این باعث عصبانیت بقیه بیماران می شود. گاهی واکنش برخی بیماران آنقدر شدید است که با انکار درمان مطلوب، نارضایتی خود را بروز می دهند یا به مراجع قانونی مثل نظام پزشکی شکایت می کنند.
۵) یک دندانپزشک خوب درحضور بیمار، تلفنی از معامله اتومبیل، خرید زمین یا روش گرفتن وام از بانک صحبت نمی کند. اگر برای گفت وگو در چنین موضوع هایی کسی به وی تلفن کرد، از منشی می خواهد شماره تلفن او را بگیرد تا در اولین فرصت از اتاق شخصی خود با وی تماس برقرار کند. البته پدر یا مادر، معلمان و اساتید استثنا هستند؛ زیرا معطل نگه داشتن آنها آن روی خط توسط منشی محترمانه نیست.
منابع:
.http://dentaljob.ir
.https://rasekhoon.net
.https://behdasht.news